O Klastrze w PGT
Zapraszamy do lektury artykułu w tygodniku logistycznym Polska Gazeta Transportowa, dotyczącego Południowego Klastra Kolejowego i podejmowanych w jego ramach działań. Treść można znaleźć tutaj.
Członkostwo w klastrze to dostęp do sieci kontaktów oraz możliwość uczestnictwa w nowatorskich projektach. To także niebywała szansa na promocję Twojej firmy.
Klaster Kolejowy to skupisko wzajemnie powiązanych firm, instytucji otoczenia biznesu, instytutów badawczych, centrów naukowo - badawczych, uczelni wyższych działających w branży kolejowej.
Poprzez implementację wiedzy, transfer technologii oraz wymianę doświadczeń, a także konsolidację oferty produktowej i procesowej w aspekcie wdrażania na rynek innowacyjnej oferty produktowej klastra, podnosimy konkurencyjność członków Klastra.
Wiodący kreator nowoczesnych rozwiązań i technologii w obszarze transportu kolejowego i jego bezpieczeństwa poprzez wykorzystywanie efektu synergii i potencjału tkwiącego w klastrze
27 maja 2013 r. w Dreźnie podczas obrad Komitetu Sterującego ERCI, w obecności przedstawicieli 8 kolejowych klastrów europejskich, zostało podpisane memorandum porozumienia pomiędzy Europejską Siecią Klastrów Kolejowych (European Railway Cluster Initiative) którego Południowy Klaster Kolejowy jest aktywnym członkiem, a stowarzyszeniem UNIFE. Porozumienie ze strony Południowego Klastra Kolejowego podpisał dr Marek Jabłoński.
Oficjalnie w imieniu całego ERCI, Memorandum of Understanding z UNIFE podpisał Jean Verrier (klaster i-Trans z Francji). UNIFE reprezentował dr Massimo Marianeschi, General Manager UNIFE.
Memorandum reguluje zasady wzajemnej współpracy w zakresie zaangażowania w rozwój programu Shift to Rail, dotyczącego finansowania rozwiązań innowacyjnych w transporcie kolejowym w horyzoncie 2014 do 2020.
W dniach 27 i 28 maja 2013 r. Zarząd Południowego Klastra Kolejowego uczestniczy w Pierwszej Konferencji Technicznej ERCI organizowanej przez BTS – Saksoński Klaster Przemysłu Kolejowego. Konferencja odbywa się w Dreźnie i dotyczyć będzie redukcji wibracji i hałasu w transporcie kolejowym. W jej trakcie odbędzie się również zebranie komitetu sterującego ERCI na temat kierunków rozwoju organizacji i działań na rzecz promocji transportu kolejowego w Europie.
Relacja z konferencji wkrótce.
Z satysfakcją informujemy, że działalność Południowego Klastra Kolejowego została objęta Honorowym Patronatem Urzędu Transportu Kolejowego. List w tej sprawie otrzymany od Prezesa UTK Pana Krzysztofa Dyla można przeczytać tutaj
Południowy Klaster Kolejowy był organizatorem konferencji "Innowacyjne narzędzia i technologie w systemach zarządzania bezpieczeństwem w kolei w kontekście rozwoju klastra", która odbyła się 16 kwietnia 2013 r., w ramach trwających Targów Transportu, Spedycji i Logistyki Silesia TSL EXPO w Sosnowcu.
Referat kierunkujący tematy poruszane w trakcie konferencji pt. "Nowe spojrzenie na transport kolejowy w Polsce w kontekście aktywności w ERCI (European Railway Cluster Initiative)" przedstawił Zarząd Klastra, dr inż. Adam Jabłoński i dr inż. Marek Jabłoński.
Gość specjalny konferencji, Pan Frank Panse z TSB Technologiestiftung Berlin- klastra transportu, a jednocześnie członek ERCI, zaprezentował temat „O wymianie doświadczeń w zakresie wdrażania nowoczesnych rozwiązań w transporcie kolejowym na przykładzie innych klastrów działających w Europie”, poruszając kwestie współpracy w ramach inicjatyw klastrowych jako źródło innowacyjności i przewagi konkurencyjnej, na przykładzie projektów realizowanych w regionie Berlina, m. in. założenia koncepcji e-mobility (systemu przemieszczania się z wykorzystaniem energii elektrycznej).
W trakcie Targów funkcjonowało także stoisko Południowego Klastra Kolejowego, gdzie można było dowiedzieć się o działalności Klastra, zaś członkowie Klastra mieli możliwość przedstawienia swojej oferty.
Mamy nadzieję, że zorganizowana Konferencja stanie się dla uczestników początkiem nowych inspiracji, a także świeżego spojrzenia na transport kolejowy w Polsce.
Konferencja zorganizowana była w ramach projektu "Utworzenie klastra kolejowego", projektu współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007 - 2013.