Strategia Klastra
MAPA DROGOWA ROZWOJU POŁUDNIOWEGO KLASTRA KOLEJOWEGO 2012-2013
Niniejsza Mapa Drogowa stanowi dokument strategiczny Południowego Klastra Kolejowego przedstawiająca priorytety strategiczne na najbliższe lata związane z intensywną aktywnością klastra na arenie krajowej i międzynarodowej.
Podstawą opracowania mapy drogowej Południowego Klastra Kolejowego jest trójkąt kreacji wartości poprzez innowacje, obejmujący trzy obszary główne, na których opiera się nowoczesne podejście do rozwoju transportu kolejowego w Polsce.
Poniżej na rysunku 1 przedstawiono główna ideę kreacji rozwoju rynku kolejowego w kontekście głównych obszarów tematycznych, które stanowią obecnie priorytet naszego działania.
Trójkąt kreacji wartości poprzez innowacje
Źródło: Opracowanie własne Południowy Klaster Kolejowy
Model rozwoju innowacji kolejowych w Polsce powinien opierać się na wykorzystaniu potencjału wykorzystania klastrów branżowych ukierunkowanych na trzy kluczowe założenia:
1. Innowacyjność.
2. Konkurencyjność
3. Umiędzynarodowienie.
Jednoczesne zastosowanie takiego podejścia do rozwoju kolei w Polsce może umożliwić szybszą absorpcję technologii z zagranicy, rozwój rodzimych technologii i rozwiązań organizacyjnych oraz poszukiwanie najlepszych praktyk możliwych do zastosowania w warunkach polskich. Współpraca nauki i biznesu na rzecz zwiększania innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw kolejowych powinna odbywać się za pośrednictwem profesjonalnych form sieciowych jakimi są między innymi klastry.
Program działań strategicznych i operacyjnych Południowego Klastra Kolejowego obejmuje takie działania jak:
1. Oferta technologiczna dla użytkowników technologii, a w szczególności Zarządców Infrastruktury, Przewoźników kolejowych, zakładów naprawczych i Jednostek odpowiedzialnych za utrzymanie wagonów, użytkowników bocznic kolejowych i innych uczestników rynku kolejowego.
2. Oferta wymiany personelu w ramach prac służących poprawie konkurencyjności i innowacyjności w obrębie współpracy międzynarodowej – między innymi wymiana inżynierów między firmami kolejowymi z całej Europy.
3. Włączanie polskich przedsiębiorstw zarówno producentów i dystrybutorów ( dostawców technologii) i użytkowników technologii ( zarządców infrastruktury i przewoźników kolejowych) do międzynarodowych sieci klastrów, a poprzez to skupianie firm w międzynarodowe grupy branżowe pracujące na rzecz wspólnych wartości.
4. Stwarzanie płaszczyzny do pozyskiwania przez przedsiębiorstwa , uczelnie wyższe oraz instytuty badawcze środków z Unii Europejskiej w ramach wspólnej współpracy międzynarodowej w ramach projektów celowych.
5. Edukacja podmiotów współpracujących z klastrem w zakresie kreacji innowacji, prawa patentowego, ochrony własności intelektualnej, finansowanie innowacji, prawa gospodarczego w sieciach współpracy etc.
6. Podniesienie świadomości otoczenia gospodarczego dotyczącego zmian zachodzących w kolejnictwie.
7. Budowa panelu ekspertów międzynarodowych w zakresie transportu kolejowego.
8. Organizacja konferencji międzynarodowych i seminariów branżowych , misji gospodarczych i kształtowania warunków kooperacji poprzez merytoryczną dyskusję na aktualne tematy dotyczące transportu kolejowego.
9. Budowa innowacyjnej informatycznej platformy technologii kolejowych opartej na wymianie wartości pomiędzy dostawcami technologii i ich użytkownikami.
10. Aktywny udział władz Południowego Klastra Kolejowego na temat kreacji przyszłości polskiej kolei.
11. Identyfikacja najlepszych praktyk i bazy wiedzy doświadczeń na temat transportu kolejowego w Europie.
12. Promocja kolejnictwa jako najefektywniejszej formy transportu.
13. Prowadzenie prac badawczo – naukowych oraz publikacja raportów, analiz w zakresie branży kolejowej.
Należy, zwrócić szczególną uwagę, iż klaster stanowi płaszczyznę służącą członkom w pozyskiwaniu nowych możliwości rozwoju biznesowego, transferu technologii, uczenia się, wykorzystywania efektu i potencjału sieci do kreacji relacji biznesowych i tworzenia innowacyjnych rozwiązań. Aktywność członków klastra w grupach tematycznych sprzyjać powinna osiąganiu przez nich przewag konkurencyjnych i zwiększać szansę wykreowania nowych innowacyjnych rozwiązań zarówno technologicznych jak i organizacyjnych.